شادی

ساخت وبلاگ
معنای قضا و قدر الهی چیست؟ قضا: یعنی حکم و قطع و حتمیت. در نظام آفرینش، ‌موجودات مادی از چندین راه ممکن است به وجود بیایند، (مثلاً اگر به خانه شما از چند کوچه راه باشد، ورود به خانه شما از چند راه ممکن است) حال اگر از میان چندین راه ممکن، علل و اسباب پیدایش یکی از آن‌ها فراهم شد و تنها همان یکی تحقق یافت، این مرحله از تحقق را قضا می نامند.قدر: یعنی اندازه و اندازه گیری و تعیین حدّ و حدود چیزی و در اصطلاح به این معنا است که خداوند برای هر چیزی اندازه ای قرار داده و آن را بر اساس اندازه گیری و محاسبه و سنجش آفریده است. خداوند در قرآن می فرماید : "إنّا کلّ شی خلقناه بقدر؛(1) ما هر چیزی را به اندازه خلق کردیم(برای هر چیز اندازه ای قرار دادیم)".قضا و قدر هر کدام به دو نوع علمی و عینی تقسیم می‌شود:1- مقصود از قدر یا تقدیر علمی آن است که خداوند پیش از آفرینش هر شیء به خصوصیات و حدود و اوصاف آن علم دارد. از قضای علمی آن است که خداوند از ضرورت وجود اشیا در ظرف تحقق علل آن ها آگاه است، یعنی خدا از ازل می‌داند که هر یک از اشیا در شرایط خاصی و تحت تاثیر اسباب و علل خاصی موجود می شوند، بنابراین می‌توان گفت که علم پیشین خداوند به خصوصیات اشیا و ضرورت وجود آن ها همان قدر و قضا علمی است.2- اما قضا و قدر عینی: مقصود از قدر عینی، تعیین و تحدید خصوصیات و اوصاف ذاتی و عرضی موجودات از سوی خداوند است . مقصود از قضا عینی آن است که خداوند ضرورت وجود را به مخلوقات خویش اعطا می‌کند .از طریق اسباب و علل وجود آن ها را تعیین می‌بخشد. (2)خداوند برای هر چیزی علت ها و اسباب هایی قرار داده که هستی و مشخصات آن بستگی به آن‌ها دارد. این طور نیست که هر چه در جهان پدید می آید، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً ات شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 154 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

باسمه تعالی برداشتهایی از اشعار مولانا نقش پیامبران اگر به سیاهی چشم، یعنی مردمک، دقت کنید.دارای نقش مهمی است.شما خود را در مردمک چشم دیگران می بینید.اگر چه بسیار از نظر اندازه کوچک است، ولی اگر آن نبود فرد کور بود و امکان دیدن جهان مادی را نداشت. ای محمد نور چشم انبیا مظهر احسان و ایمان و عطا مشعل توحیدی و صاحب کمال نام نیکت  در زمین و در سما   پیامبران همانند مردمک چشم در میان جامعه هستند.اگر چه یک نفر می باشند ولی هدایت و راهنمایی آنها موجب نجات انسان ها می گردد.جامعه بدون پیامبر،یا دقیقتر جامعه بدون دین،از نظر معرفت تهی است و خطا و گناه و تاریکی در آن جامعه زیاد است.اگر چه به ظاهر ممکن است طور دیگر در نظر مردم جلوه و خود نمایی کنند        برای دیدن هم داشتن چشم لازم است و نیز داشتن نور کافی.هر کدام به تنهایی موجب دیدن نمی شود.در جهان هستی نیز انبیا همانند چشم انسان و اعتقاد به خدا ، نقش نور را برای دیدن دارد.جامعه بدون اعتقاد به خدا و پیامبر ،همانند انسان کور می ماند.هر لحظه امکان افتادن در چاه غفلت را دارد. ای محمد نور چشم انبیا مظهر احسان و ایمان و عطا مشعل توحیدی و صاحب کمال نام نیکت  در زمین و در سما دکتر علی رجالی شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : پیامبران, نویسنده : 9alirejalib بازدید : 145 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

باسمه تعالی برداشتهایی از اشعار مولانا قدرت خدا خداوند  با آموزش به حیوانات، که نحوه آن بر ما مشخص نیست، توانایی هایی  داد که نیاز های خود و بشر را تامین کنند.     برای مثال ،به زنبور عسل این توانایی را داد که علاوه بر ساخت کندو ،عسل نیز ایجاد کند.اگر چه از نظر جثه بسیار کو چک است و در مقابل شیر با آن قدرت چنین توانایی ندارد.یا به یک کرم با اندازه بسیار کوچک چنان آموخت که به یک فیل با آن بزرگی نیاموخت  و این توانایی را داد که بتواند پیله ابریشم تولید کند.      همین خدا، به انسان علم و معرفت و عقل داد تا  بتواند در جهان هستی سیر وتحقیق و کاوش کند.انسان خاکی، علم و توانایی خود را از خدا آموخت. بالاخره روزی فرا می رسد که انسان بتواند کهکشان ها را حتی آسمان هفتم را تسخیر کند.متاسفانه علوم دنیوی ، بعضا حجابی برای انسان می شود که نتواند به حقایق هستی و عظمت الهی پی ببرد.    همانطوریکه ظلمت و تاریکی حجاب است، روشنایی و علم، همانند نور خورشید، اگر در کنارش تقوای الهی نباشد.نورش انسان را کور می کند و لذا می توان گفت حجاب نورانی بسیار خطرناک تر از حجاب ظلمانی است.     خداوند در دل انسان گوهر معرفت را قرار داد ، که به دریا با آن عظمت نداد.متاسفانه انسان ها آنقدر که به ظاهر خود توجه دارند، به باطن خود توجه ندارند. تمایز انسان ها به باطن آنها و گوهر معرفتی است که خدا در دل آنها قرار داده است.مگر نه عالم و جاهل ،یکسان بودند،اگر چه به ظاهر صورت های یکسان دارند.    علاقه مندان، جهت آشنایی بیشتر به این گوهر دل، کتابهای معرفت نفس علامه حسن زاده آملی و شاگرد توانایش آقای صمدی آملی رجوع نمایند. تا نشوی مست خدا د یده به عالم ندری  تا نبری حبل درون یوسف کنعان نشوی  دیدن دلدا ر محال با دل بیمار شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 151 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

باسمه تعالی برداشتهایی از  اشعار مولانا جمال و کمال عزت و بزرگی انسان به ادب و کمال اوست، نه در چهره و جمال او.چه بسا کسانی که زیبا صورت هستند ولی با همنشینی با وی متوجه درونی پر از کینه و حسادت و بخل می گردی بطوریکه دیگر زیبایی چهره او را فراموش می کنی.لذا اصل صیرت است و نه صورت.اگر چه زیبایی در جای خود ارزشمند است.       وقتی به کسی می خواهند صفت بدی را به کسی بدهند، گویند مانند سگ می مانی.اما در دل سگ اصحاب کهف ، نور الهی تابید و جایگاهی رفیع پیدا کرد.لذا نمی توان افراد را تنها با ظاهری زیبا قضاوت نمود.شما وقتی می خواهید یک شخص دانشمند را توصیف کنید از فضایل اخلاقی و علمی و آثار او صحبت می کنید.هرگز از صفات ظاهری سخنی به میان نمی آوری.قیمت افراد به حقیقت و درون آنهاست و نه در ظاهر آنها.      جان انسان از لا مکان آمده است و در بدن انسان دمیده شده است.آنقدر رفیع و بزرگ است ، که بجز انسان، در عالم مادی امکان تجلی ندارد. زیبا یی ما ، به صورت و چشم که نیست  جراحی عضو، در پی رسم که نیست  زیبایی ما به پاکی روح و دل است پر کردن ذهن ، از  شک و  خشم که نیست دکتر علی رجالی شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 141 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

آدرس های پیروزی و شکست

آدرس موفقیت

بزرگراه توکل، بلوار آرامش ،خیابان صبوری،میدان عمل، مجتمع انگیزه،واحد پشتکار ،پلاک114،منزل صداقت.

آدرس شکست

بزگراه بدبینی، بلوار حقارت،خیا بان توهم، میدان شعار،بن بست چه کنم، مجتمع یاس، طبقه زیر زمین،منزل فلاکت

دکتر انوشه

شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 142 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن نقش انسانها در جامعه تاثیر گذاری افراد در جامعه را درچهار گروه می توان تقسیم کرد. 1.عده ای در زمان حیات و در زمان ممات، نام و یادی از آنها نیست.می توان گفت آنها همانند مر دگان هستند. 2.عده ای در زمان حیات هستند ولی در زمان ممات اثری و یادی از آنها نیست. اینان تنها از  خود در زندگی بهره برده اند. 3.عده ای در زمان حیات نامی از آنها نیست ولی در زمان ممات نام آنها به تدریج ورد زبانهاست. اینان افراد فرهیخته جامعه هستند. 4. عده ای در زمان حیات اثر گذارند و در زمان ممات هم  نام آنها به نیکی است .اینان امامان و راهنمای بشریت هستند. جمعی به دعا و ذکر و حکمت                خواهان کمال و علم و عزت جمعی به ریا و خدعه و زور دنبال مقام و پست و شهرت     دکتر علی رجالی شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : انسانها, نویسنده : 9alirejalib بازدید : 183 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

جمعی به دعا و ذکر و حکمت              

 خواهان کمال و علم و عزت

جمعی به ریا و خدعه و زور

دنبال مقام و پست و شهرت

  

شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 161 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن عمل و عکس العمل در دنیای مادی، هر عملی را عکس العملی است.چنانچه انسان خیر خواه مردم باشد، قطعا خدا برای او چند برابر خیر می خواهد.متقابلا اگر انسان بدی و بدبختی دیگران را در زبان و عمل بخواهد ، قطعا خود دچار آن چند برابر می شود.    گویند ثروتمندی کارگرانی را برای چیدن میوه های باغ در صبح اول وقت به باغ آورد.سایر کارگران متوجه شدند و عصر آن روز برای کمک آمدند.صاحب باغ به همه مزد یکسان دادند.کارگران که صبح آمده بودند اعتراض کردند.صاحب باغ گفت شما نسبت حق الزحمه خود اعتراض دارید ، گفتند نه.سپس صاحب باغ گفت من پول دارم و به خاطر کمکی که آنها کردند و من از آنها در ابتدا درخواست کمک نکردم ، به آنها این پاداش را می دهم.     خداوند نیز بخشنده و مهربان است.همانند ما انسانها حساب و کتاب نمی کند.اگر یک قدم به سوی او روید، او چندین برابر به شما نزدیک می شود.در عالم طبیعت ،هر عملی عکس العمل متناسب با آن عمل را دارد.اما در عالم معنوی ،هر عملی عکس العمل چند برابر دارد.اگر چه خوب یا بد باشد. ترحم بر بدان  باشد ستم چند به نیکان کن ترحم،همچو دلبند شفاعت بر عدو و خصم جانها بود جوری فراتر ز آنچه در بند دکتر علی رجالی شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 168 تاريخ : جمعه 21 مهر 1396 ساعت: 20:24

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن ریشه اختلافات وقتی به رفتار پیامبران الهی دقت می کنیم ، آنها در امور مادی اختلاف و نزاع نداشتند و حول محور خدا به رسالت خود عمل می کردند. این به خاطر این است که همگی آنها دارای یک هدف مشترک به نام خدا بودند و با تمسک به آیات الهی وحدت نظر داشتند.       متاسفانه اختلا فات از آنجا نشات می گیرد که افراد دارای اهداف گوناگون و مشاوران با سلایق گوناگون هستند.لذا دا شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : اختلافات, نویسنده : 9alirejalib بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت: 13:49

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن حفظ ایمان برای اینکه انسان چیزی را خلق و ایجاد کند ، زمان بر است.در مقابل تخریب آن آسان است و دیگر قابل برگشت نیست.همانند درختی که باغبان ،که برای به بار نشیدن و میوه دادن چه زحمت ها می کشد ولی چنانچه آنرا از ریشه از خاک برون آورد و خشک گردد، دیگر با بهترین آب و مراقبت امکان سرسبزی ندارد.   چنانچه افراد از دایره ایمان به خدا و پیامبران خارج گردند، آنگاه دچار شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 125 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن آبرو و حق النا س خداوند از دو چیز نمی گذرد.حتی اگر توبه کنید ، خدا از حق خود می گذرد ولی تا حق مردم باز نگردد،از تو نمی گذرد.یکی آبروی افراد و دیگری حق الناس.   حضرت علی می فرمایند، اگر آبروی کسی را بردی، آبرویت در این دنیا برده می شود.آبرو مانند گلاب است ، که براحتی بدست نمی آید.زیرا قطره قطره جمع می گردد ولی با یک ضربه ، به شیشه گلاب ، دسترنج دراز مدت فرد ا شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 139 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

Share on facebookShare on twitt Share on linkediShare on emaiShare on prinShare on whatsapp با بررسی فرمایشات امامان و راهنمایان دینی می توان گفت در اسلام دو جور شادی و نشاط وجود دارد؛ منفی و مثبت یا به عبارتی شادی های ممدوح و شادی های مذموم، شادی‎های مذموم شادی‎هایی هستند که خدا و رهبران دینی از آنها نهی کرده‎اند. شادی های ممدوح شادی‎هایی است که به آنها سفارش شده است با بررسی فرمایشات ام شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 142 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن انواع شادیها دو نوع شادی داریم.یکی سطحی و دیگری عمقی است .شادی سطحی لحظه ای است و تداوم ندارد و در اثر هم نشینی و یا تماشای موضوع خنده داری ایجاد می گردد.شادی عمقی، پس از زحمات ورنجها حاصل می گردد و تداوم دارد و خوشنودی دل را بهمراه دارد.    شادی عمیق موجب آرامش انسان است و انبیا می خواستند که مردم شادی عمیق و ماندگار داشته باشند.     در اسلام شادی ها به دو شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 117 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

دل می رود زدستم صاحبدلان خدا را                         دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا حافظ سخن از رها شدن زمام اختیار دل می گوید و عارفان را به یاری می طلبد چرا که معتقد است که عشق پنهان وی از پرده برون خواهد اوفتاد . این درد همان دردی است که سالک را به حق می رساند و دل جویای حق، درد عشق را به همراه دارد . کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز                                    باشد که باز بینم دید شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 136 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن صاحب دلان انسان ها بر دو نوع هستند.عده ای  صاحب دل خود می باشند و عقل بر آنها حکم می کند و بدون دلیل چیزی را قبول نمی کنند.عده ای دل صاحب آنهاست و هر چه دلشان خواست آنرا انجام می دهند.        کسانی که صاحب دل خود هستند، از خدا و دستورات الهی تبعیت می کنند.در مقابل کسانی که دل صاحب آنهاست ، مطیع هوای نفس خود هستند و دل آنها حکم می کند که چگونه عمل کنند.    حاف شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 166 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

این دل رها و مست است
 در بند نفس و  پست است
یارب نما تو لطفی
چون او خدا پرست است

شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 155 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49

باسمه تعالی برداشتهایی از آیات قرآن امر به معروف و نهی از منکر اگر به بچه حیوانات دقت کنید، بطور فطری با همان خصوصیات والدین خود بطور مشابه همان حیوان بدنیا می آید. مثلا از اسبها، اسب بدنیا می آید.اما از انسان ، به ظاهر یک انسان بدنیا می آید.اما امکان دارد خصلت های گو ناگونی داشته باشد که خصلت های او با پدر و مادر یکسان نباشد.شخصیت فرد در اثر آموزش و الگو گیری و همنشینی با افراد در گروه های اجت شادی...
ما را در سایت شادی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9alirejalib بازدید : 163 تاريخ : يکشنبه 16 مهر 1396 ساعت: 16:49